Dla Was piszę

1 stycznia 2014

Zamiast życzeń


Zamiast życzeń chcę Wam zacytować wiersz Adama Mickiewicza Nowy Rok


"Skonał rok stary; z jego popiołów wykwita

Feniks nowy, już skrzydła roztacza na niebie;

Świat go cały nadzieją i życzeniem wita.

Czegoż w tym nowym roku żądać mam dla siebie?

 
Może chwilek wesołych? - Znam te błyskawice;

Kiedy niebo otworzą i ziemię ozłocą,

Czekamy wniebowzięcia: aż nasze źrenice

Grubszą niżeli pierwej zasępią się nocą.

 
Może kochania? - Znam tę gorączkę młodości;

W platońskie wznosi sfery, przed rajskie obrazy.

Aż silnych i wesołych strąci w ból i mdłości,

Z siódmego nieba w stepy między zimne głazy.

 
Chorowałem, marzyłem, latałem i spadam;

Marzyłem boską różę, bliski jej zerwania

Zbudziłem się, sen zniknął, róży nie posiadam,

Kolce w piersiach zostały. - Nie żądam kochania.

 
Może przyjaźni? - Któż by nie pragnął przyjaźni!

Z bogiń, które na ziemi młodość umie tworzyć,

Wszakże tę najpiękniejszą córkę wyobraźni

Najpierwszą zwykła rodzić i ostatnią morzyć.

 
O! przyjaciele, jakże jesteście szczęśliwi!

Jako w palmie Armidy wszyscy żyjąc społem,

Jedna zaklęta dusza całe drzewo żywi,

Choć każdy listek zda się oddzielnym żywiołem:

 
Ale kiedy po drzewie grad burzliwy chłośnie

Lub je żądło owadów jadowitych drażni,

Jakże każda gałązka dręczy się nieznośnie

Za siebie i za drugie! - Nie żądam przyjaźni.

 
I czegoż więc w tym nowym roku będę żądał?

Samotnego ustronia, dębowej pościeli,

Skąd bym już ani blasku słońca nie oglądał,

Ni śmiechu nieprzyjaciół, ni łez przyjacieli.

 
Tam do końca, a nawet i po końcu świata,

Chciałbym we śnie, z którego nic mię nie obudzi.

Marzyć, jakem przemarzył moje młode lata:

Kochać świat, sprzyjać światu - z daleka od ludzi."

3 komentarze:

  1. Chyba najbardziej Sylwestra i nadchodzący Nowy Rok kojarzę właśnie z nadzieją - na nic konkretnego;)
    Zatem Tobie życzę w Nowym Roku, oprócz wszystkiego najlepszego, Nadziei:)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładny wiersz :) Dziękuje za życzenia i z wzajemnością kochana!

    OdpowiedzUsuń
  3. I am definitely bookmarking this blog and sharing it with my friends. You will be getting plenty of visitors to your blog from me!
    jeux de marios
    jeux de motos
    jeux de voitures

    OdpowiedzUsuń

Chętnie czytam Wasze komentarze i za każdy dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...